Laatste trip: Brownsberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu Laatste trip: Brownsberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu

Laatste trip: Brownsberg!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

De allerlaatste trip van mijn reis in Suriname, en wat voor een!
Eerst had ik besloten om deze trip niet te doen, maar wat ben ik blij dat mijn huisgenootjes me toch hebben weten over te halen om mee te gaan!

Samen met Anouk en Robin ben ik vrijdag vertrokken richting het vat, waar we bij elkaar moesten komen. Samen met nog 3 andere meiden, de gids, de kokkin en de chauffeur zijn we aan de (korte) reis naar Brownsberg begonnen. Maaaar, voordat we daar aankwamen zijn we gestopt bij de kabelbaan bij Berg en Dal.
We kregen allemaal zo een tuigje aan en daarna konden we door naar de oefenbaan. Hier werd ons uitgelegd hoe we moesten remmen, wat we moesten doen als we draaiden of niet meer verder kwamen etc. etc. Eén keer oefenen op de oefenbaan en daar gingen we...
Een klein stukje door het bos omhoog en toen kwamen we aan bij het eerste (van de 7) platform! Om de beurt werden we aan de baan vast gemaakt en daar gingen we.. voesjjj. Waahh wat was dat vet! En dat was pas de eerste, er zouden er dus nog meer volgen!
Door de adrenaline viel het me eigenlijk pas op het derde platform in hoe hoog we eigenlijk boven de grond stonden. Niet te geloven.
Er waren verschillende soorten banen, de een was langer dan de andere, bij de ene moest je wel remmen en bij de andere niet en de ene ging sneller en de andere weer iets langzamer!
Het mooiste stukje vond ik de baan over de rivier heen! Wauw! Vanuit de ene kant, over het water, door naar het bos aan de andere kant! Wat een mooi uitzicht en wat een avontuur!
Na de kabelbaan hebben we aan de rivier lekker kunnen genieten van roti en daarna zijn we verder gegaan met onze reis. Onderweg zijn we nog gestopt bij de stuwdam van het Brokopondomeer. Deze hadden we al eens gezien, bij de trip naar Apiapaati, maar het uitzicht blijft geweldig!
Na de stuwdam zijn we doorgereden naar Brownsberg. Na weer zo een hobbelweg kwamen we aan bij ons huisje voor de twee dagen. Waaaaauw wat een uitzicht, niet te geloven hoe mooi!
Even rust was er niet, er werd besloten om meteen een wandeling te gaan maken naar de eerste waterval, de leowaterval!
Berg op, berg af, een hele avontuurlijke tocht. Maar dat werd beloont! Een hele mooie waterval, dus hop, kleren uit, bikini aan en eronder!
's Avonds hebben we lekkere soep gekregen met bakken bana's na! Heerlijk. Daarna een rustig avondje bij ons huisje, met het prachtige uitzicht.
's Morgens werden we gewekt door onze gids, die trouwens geen minuut zijn mond kon houden, omdat hij brulapen had gespot. Helaas waren deze brulapen verdwenen toen wij op de plek aankwamen. We besloten dus om verder te lopen naar het topje van de Brownsberg, dit stond eigenlijk 's middags op de planning. En weer werden we verrast door een prachtig uitzicht. Nog een beetje mistig, maar weer erg mooi!
Na een ontbijtje zijn we vertrokken naar de andere waterval, de Ireneval.
Deze was een stukkie verder lopen dan de Leoval. Nog meer geglibber de berg op en de berg af en na nog een avontuurlijkere tocht kwamen we daar aan. Wauw, weer een prachtig plaatje. Dusss jullie raden het al, kleren uit, bikini aan en eronder in!
Tijdens de tocht terug begon het heel hard te regenen. Zelf vond ik het wel fijn, hierdoor werd je tijdens het lopen meteen afgekoeld! Helemaal doorweekt kwamen we terug bij het huisje, waar we meteen konden aanvallen voor de lunch. Daarna hebben we de tassen weer gepakt en zijn we aan onze terugreis begonnen. Wel apart/grappig om te vertellen: op de terugweg kreeg de chauffeur nog een boete. Hij reed 21 km/h te hard... Wat moest hij betalen: 40 SRD, dat is dus nog geen tientje. Hier zou Nederland misschien iets van moeten overnemen, haha.
Na een hele mooie trip, die ik zeker niet had willen missen, zijn we weer lekker thuis aangekomen. Samen met Robin, Anouk en Anne-Sophie bn ik toen lekker gaan eten bij Jiji's.

Zondag stond in het teken van het voetballen. Meehjong wat was dat spannend! Maar wat een feestje daarna!

Nu is het alweer bijna tijd om terug naar Nederland te gaan. Over precies één week gaan we vandaag alweer het vliegtuig in! De laatste week gaan we nog even genieten, genieten, genieten.
Dus jullie hebben volgende week nog een reisverslag van me te goed!

En mammie: Geniet van je verjaardag vandaag! Maak er een leuke dag van met iedereen die komt en voor je het weet ben ik alweer terug!
Kusjes en een dikke braza uit Suriname!

• 02 Juli 2014 - 01:31

Mammie Marie-José:

Hey Kim!
    Dankje voor je felicitaties via dat prachtige bloemetje, nachtelijk skype, appie, fb bericht en nu weer speciaal in je verslag vermeld!!! Nou zeg, dat is pas echt verwennerijen!
    Heerlijk dat je toch bent meegegaan richting Brownsberg; helemaal top!!!
    Ja de foto's vertellen heel veel.
    Geniet nog lekker van je weekje Paramaribo.
    Succes met de afronding en afscheid op stage, groeten aan de meiden en tot over 1 week; klinkt heerlijk!
    Dikke poen xxxxxxxxxxxx