Aankomst en Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu Aankomst en Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu

Aankomst en Galibi!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Al even een tijdje geleden, door de vele indrukken even geen zin/tijd gehad om een nieuw reisverslag te schrijven, maar ach, dan hebben jullie nu iets meer te lezen!

Wauwwauwwauw, dat is het eerste wat ik kan zeggen.
Allereerst begon het maandag met een superlieve verassing van mijn lieve vriendinnetjes, wat hadden jullie me te pakken zeg, dit had ik echt totaal niet zien aankomen. Om 5 uur aan de deur staan om even dag te zeggen, super!
Na op schiphol de bagage te hebbe afgeleverd was het moeilijke moment daar, afscheid nemen van pap en mam, en natuurlijk Claudia!
Erg moeilijk, maaar je moet er iets voor over hebben he.

Tijdens de vliegreis zijn we ontzettend verwend met vooral veel en lekker eten, en natuurlijk onze eigen tv met de nieuwste films.
Eenmaal aangekomen stomd Robert , onze contactpersoon, ons al op te wachten. Tijdens de rit van het vliegveld naar Paramaribo werden er al veel indrukken opgedaan. Ikzelf had lang niet zoveel armoede verwacht. Vooral im de gebieden buiten Paramaribo vond ik dit erg indrukwekkend om te zien. Robert heeft ons naar het huisje gebracht, waar we eerst zijn begonnen met het uitpakken van de koffers. Onze lieve huisbazen hadden al gezorgd voor de eerste boodschappen zodat we voor de eerste dag niet meer naar de winkel hoefden te gaan, heel fijn.

Dinsdag heeft Robert ons een rondleiding gegeven door Paramaribo zelf en zijn we met hem naar de vreemdelingendienst geweest. Wat een lieve man is dat zeg!
Zo impulsief als we waren besloten we om meteen een tripje te boeken. En ja hoor. Woensdag morgen zijn we vertrokken richting Galibi.
Na een tochtje met de bus kwamen we aan bij de rivier. Deze zijn we overgestoken naar Frans-Guyana, hier hebben we een markt bezocht en hebben we een grote gevangenis gezien.

Maar toen begon het, de gids had ons geadviseerd om poncho's te kopen. Wij dachten dat het wel mee zou vallen, maar toch maar gekocht. In een bootje zijn we verder gegaan richting Galibi. Niet een beetje nat, maar zeikenat zijn we geworden, halleluja. Na een dik uurtje varen kwamen we aan bij Galibi. Zo een mooi dorpje! We zijn op zoek gegaan naar spinnen,die na lang aarzelen ook op mijn hoofd heeft gekropen. Daarna hebben we een rondleiding gekregen door het dorp, met natuurlijk de aapjes erbij! Erg indrukwekkend, wat leven de mensen daar primitief en zijn ze tevreden met weinig. Heel mooi om te zien.
's Avonds zijn we weer met bootjes vertrokken naar een ander strandje, het was de bedoeling om hier de zeeschildpadden te kunnen ziene broeden. Wat een apart proces zeg! We zagen letterlijk de eieren in het nestje vallen tijdens het broeden. En wat een mooi gezicht was het om de schildpad daarna weer terug de zee in te zien gaan.

Terug aangekomen bij ons huisje zijn we ons klaar gaan maken voor de nacht. Maar vooral niet te vergeten om het lekkere eten te noemen! O.a. de geboren kip en ongeboren kip (ei), zoals de gids het noemde. Nog een paar dingen die ik niet snel zal vergeten van deze man zijn bijvoorbeeld het lied van de gehaktbal en het hangmateren! Dit hebben wij dus gedaan. De andere mensen kregen een kamertje met bed en airco en wij zijn met z'n 7-en gaan overnachten in de hangmat, erg leuk om te doen en bovendien ook nog lekker geslapen!

Vandaag zijn we nog even gaan wandelen door het dorpje en hebben we souvenirs gekocht. Daarna begon de reis terug weer.
Thuis in Nederland ligt nu iedereen lekker op een oor, maar wij gaan ons klaarmaken voor een gezellig avondje stappen.

Slaap lekker allemaal en tot horens!! XXX

• 25 April 2014 - 10:18

Anita:

Hoi Kim
    Zo te lezen bevalt het je heel erg goed,je probeerd nieuwe dingen uit...te gek zeg.
    Heel veel plezier nog en ik blijf je volgen.

Gr. Anita

• 25 April 2014 - 11:14

Marie-José:

Hey Kim, wat heerlijk om te lezen en hoe lekker eerlijk geschreven; ik proef je enthousiasme!! Heel leuk!
    Heel goed om te zien hoe snel deze mensen tevreden zijn, met het beetje wat ze hebben. Daar schrikken wij in ons westerse gejaagde wereldje van.
    Zouden we eigenlijk allemaal een moeten meemaken, maar dan werd het daar een beetje te druk ;)
    Ik ga zometeen ook beginnen met een dagboekje bij te houden; lijkt me leuk voor jou, wanneer je in juli weer thuis komt. Skypen vind ik heerlijk om te doen. Altijd weer super om je leuke verhalen te horen en je inmiddels iets verbrandde snoetje weer te zien.
    Ws lig jij nu nog lekker te slapen, hier hebben we dag al flink opgestart. Geniet weer van de komende (vrije) dagen met je lieve huisgenootjes. Tot snel weer via skype. Dikke poen

• 25 April 2014 - 22:06

Aimée:

Hoi Kim

Met veel enthousiasme heb ik je reisverslagen gelezen en wat klinkt het allemaal herkenbaar! Ook wij zijn toen in het begin naar galibi gegaan en inderdaad ook kletsnat geworden, haha! Maar die spin, dat heb ik toch niet aangedurft... :)
    Ik heb gewoon kippenvel als ik dit weer allemaal lees. Al bij 't Vat geweest? en bestaat Starzz nog??
    Geniet van deze geweldige en onvergetelijke tijd!

Veel plezier!