Trip naar Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu Trip naar Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu

Trip naar Apiapaati!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Wauw! Wat een super trip was dit zeg, in een woord geweldig!

Vrijdagmorgen zijn we al vroeg vertrokken. Om half 7/7 uur bij elkaar gekomen bij 597 waar we gezellig samen hebben ontbeten.
Daarna begon de lange busreis en na een warme maaltijd nog een boottocht van ongeveer 4 uurtjes. Tijdens de boottocht hebben we al veel kunnen zien van de omgeving, prachtig!
Op Apiapaati aangekomen heb ik me de ogen uitgekeken. Wat een mooi eilandje is dat. Het eilandje is van de familie van onze gids, Fred. Hij heeft in totaal 27 (half)broertjes en zusjes. Dit komt omdat het in deze cultuur heel normaal is dat een man met meerdere vrouwen getrouwd is.
We konden kiezen of we in lodges gingen overnachten of in hangmatten, wij hebben gekozen voor de lodges, lekker in een bedje.
Vrijdagavond hebben we nog lekker gegeten en daarna gezellig bij elkaar gezeten en spelletjes gedaan.

Zaterdag hebben we, na een heerlijk ontbijt, een marrondorpje bezocht. Het dorpje waar Fred is opgegroeid. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven... Niet te beschrijven eigenlijk. Er is veel armoede maar de mensen lijken allemaal heel gelukkig!
Als je een marrondorpje binnenkomt moet je onder en ereboog doorlopen, mannen rechts, vrouwen links. Dit gebeurt om de kwade geesten buiten het dorp te houden. Als een vrouw ongesteld is moet ze erlangs lopen, dan mag ze niet er onderdoor.

Daarna begonnen we aan de tocht richting de Ananasberg. Een stuk door de jungle en daarna een stuk de berg op! En jahoor, I did it! Ik heb de Ananasberg helemaal tot boven beklommen.
Na een reis terug en weer terug met het bootje gaan we richting de Tapawatravallen. Erg mooi om te zien. Om de beurt mogen we op een opblaaskussen achter de boot aan slingeren, sjiek om te doen zeg! En na afloop in een flinke regenbui heerlijk de haren wassen in de rivier. Dat hoort er natuurlijk ook bij!

's Avonds was het alweer tijd voor iets nieuws, kaaimannen spotten en vangen, waaahh. Na een keer mis gegrepen te hebben, heeft Fred er toch eentje kunnen vangen. Wohh wat spannend zeg om die vast te houden. Deze kaaiman was een beetje onrustig, dus alleen vast houden durfde ik natuurlijk niet. Voor de foto heeft Fred zich achter mij verstopt en heb ik gewoon een iets bruinere hand, hahaha. Maaar, ik heb t toch maar even voor de helft gedaan!

Zondag zijn we, na een ontbijtje, weer naar marrondorpjes gegaan. Ook hier was de ereboog weer. De mensen gebruiken ook alleen maar natuurlijke middelen als ze iets hebben, geen geneesmiddelen.
We hebben hier ook een deel van een dienst in de kerk kunnen zien. Wauw, wat was dit sjiek zeg. Heeel mooi om te zien, alle mensen zingen samen! Echt super. Niet te beschrijven, eigenlijk moet je dit zelf gewoon gezien hebben voordat je begrijpt wat ik nu allemaal schrijf.

's Middags zijn we naar de Grandanval geweest. Hier konden we raften met een band of een opblaaskussen vanaf de waterval en van een rots erin springen. Helaas ben ik een beetje ziek geworden en heb ik alleen maar van de rots gesprongen.
Toen we weer aankwamen bij het eilandje ben ik ook meteen naar het bed ingekropen en heb ik lekker geslapen tot 's morgensvroeg.
We zijn toen weer aan de lange reis richting Paramaribo begonnen.
Maaar, ondertussen zijn we ook nog even langs het Brokopondomeer geweest met de stuwdam. Wat een uitzicht was dit zeg! Heel mooi.

Al met al, een heeeele geslaagde trip. Die ik zeker niet had willen missen!

Kusjessss vanuit Paramaribo!
xxxx

  • 27 Mei 2014 - 21:03

    Elly En Hub:

    Wow Kimmie, wat een mooi verhaal. Dit is erg jaloersmakend. Schitterend hoe je alles beschrijft. Geniet er verder van, maar wees ook een beetje voorzichtig. Was mij nog niet opgevallen, dat je een bruinere hand hebt. Schitterend opgelost en een mooi kiekje. Amuseer je verder. Tant en noonk.

  • 27 Mei 2014 - 22:37

    Mammie Marie-José:

    Hayyy Kim

    Mij was die hand dus wel opgevallen; leek een beetje op duo-penotti ;)
    Maar ik vind het reuze knap van je, wat je allemaal doet en hebt gedaan!! Echt top!
    Ook net tijdens ons skype-kwartiertje; ik zie je nog steeds stralen, ondanks dat je je nog steeds niet zo heel lekker voelde. Je pakt de draad weer op en gaat met je resigenoten verder.
    Het enige wat je niet leuk vond vanavond, is dat ik je eraan herinnerde dat je komende vrijdag al op de helft van je reistijd bent belandt. "Mam, mooste mich doa ech aan loate herinnere!" was je commentaar.
    Alleen maar positief dit signaal.

    Wat een geweldige trip hebben jullie gehad! Ik kijk echt uit naar alle foto's en filmpjes. Zoals je ook al aangeeft; dit kun je eigenlijk niet beschrijven, dit moet je meemaken! Ik geloof je direct.

    Geniet nog lekker van je avondje en lekkere uiteten, wat jullie gaan doen. En dan is er vanaf morgen weer jullie stage. En nu een beetje langer, zelfs t/m vrijdag. Dus geen lang weekendje deze keer.
    Tot een dezer dagen op skype. Dikke poen, hoiiiiiiii sjat.
    Xxx

  • 28 Mei 2014 - 08:16

    Math Elissen:

    Hoi lieve juf,

    Nu ik dit allemaal lees, vind ik het toch wel jammer dat we niet naar Suriname komen. Moeten we te goed houden. Dan kun jij onze reisleidster zijn. Wie weet, ben je dan wel juf in Paramaribo. Als ik zie hoe je op alle foto's straalt, zou ik dat helemaal niet zo gek vinden. Prachtig avontuur zo: leren en beleven! Geniet ervan! XXX CU

    Math

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Kim

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 7106

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Suriname!

Landen bezocht: