De eerste stageweek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu De eerste stageweek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Elissen - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoiiiiii allemaaal!

Ik had jullie beloofd om weer een reisverslag te schrijven als mijn eerste week stage erop zat.

Maandag zijn we, samen met Robert onze contactpersoon, naar de stageplek geweest.Wat was ik nerveus zeg! Net alsof je voor het eerst naar school ging! O.S. Gijsbertus is de school waar ik samen met Nicole en Anouk de komende weken stage ga lopen.
We werden verwelkomd door het schoolhoofd, waar we een aantal afspraken hebben gemaakt en ze heeft ons ook kort iets over de school verteld.
Daarna mochten we eventjes zelf alles gaan bekijken. Het gebouw bekijken kan ik moeilijk zeggen. Het is meer een soort plein met allemaal lokaaltjes/hokken erom heen. Na de eerste pauze heeft een juf ons rondgeleid. We hebben hierbij kennis gemaakt met alle leerkrachten en even kort in de lokalen gekeken.

Na de rondleiding mochten we in alle klassen even gaan kijken zodat we hierop onze keuze voor de stagegroep definitief konden maken. Dat was nog niet zo makkelijk als dat we dachten. Ik riep, nadat we bij de eerste klas (groep 3) waren gaan kijken al meteen dat dit mijn keuze werd. De hogere groepen wou ik sowieso niet, omdat ik ook in Nederland voor de profilering het jonge kind heb gekozen, onderbouw dus.
Toen we, na een aantal andere klassen, bij klas 2b (groep 4b), kwamen werd ik echter nog enthousiaster. Dit is dus ook mijn keuze geworden! De komende weken sta ik dus als juf Kim, samen met juf Rachelle, voor klas 2B.

De volgende 3 dagen hebben we mogen observeren in onze eigen klas. En wat krijg je dan veel te zien zeg! Wat een verschillen!
Om te beginnen zien het 'lokaal' er erg kaal uit. Je hebt een krijtbord en thats it! De kinderen zitten allemaal los in rijen met oude bankjes en stoeltjes.
De methodes zijn erg oud (sommige zelfs uit 1987!!) en van duidelijke instructie geven of differentiëren hebben ze hier volgens mij nog nooit gehoord. De leerkracht schrijft bijvoorbeeld de sommen die de kinderen moeten maken op het bord en gaat weer achter het bureau zitten. De leerlingen nemen dit over en vullen het antwoord erbij in. Zijn ze klaar, dan gaan ze wat voor zich uit zitten staren. Zijn ze nog niet klaar, maar de juf vindt dat het lang genoeg geduurd heeft, dan kunnen ze het gewoon overnemen van het bord als de antwoorden erop genoteerd zijn.

Wat ik erg mooi vond om te zien was het hijsen van de vlag! 's Morgens om 5 voor 8 gaat de bel en dan gaan alle kinderen rondom de vlag staan. Deze week was groep 7 aan de beurt om te hijsen. Ze zingen dan het volkslied en de vlag wordt gehesen. Dan gaat de bel weer, alle kinderen naar hun klassen en dan begint de dag.

Volgende week ga ik ook foto's maken van de school, die volgen dus nog.

Ik heb erg veel zin om in de klas les te gaan geven! Bij de klas hoort een hele leuke en gezellige juf, dus dit zal ook vast wel goed komen!


Maandag en donderdag hebben we onze eerste salsa lessen gehad! Ja echt! Wat was dat leuk! De komende maand hebben we elke maandag en donderdag les. We moeten natuurlijk ook veel oefenen, dus donderdagavond zijn we na de les naar de Havana Lounge geweest. Hier is tot 1 uur/half 2 salsamuziek (en hierbij kijk je je ogen uit!) en daarna begint de top 40!

Voor de rest hebben we lekker aan het zwembad gelegen, in de hangmatten gehangen etc. etc.

Morgenochtend (zaterdag dus) ga ik samen met Nicole en Lieke op trip voor 2 dagen! Hierover horen jullie volgende week dus meer.

We gaan nu nog even lekker buiten zitten en aan school werken. Dan is het voor ons ook weer bedtijd!

Tot de volgende keer!
XXX

  • 10 Mei 2014 - 14:46

    Noonk Hub:

    Hallo Kim,
    Leuk verslag. Zo te horen, heb je het erg naar je zin. Het is best allemaal jaloersmakend. Ook die trip wat je nu aan het maken bent klinkt spannend en leuk. Mama had me e.e.a. verteld daarover. Ben benieuwd wat het volgende verslag gaat worden. Je oompje.

  • 10 Mei 2014 - 23:37

    Monique Loo:

    Hoi, zo te lezen heb je het erg naar je zin. Leuk om te lezen je reisverslag, dat het een hele andere wereld is, dat is me al duidelijk geworden. Geniet van je trip en veel succes voor de klas! Groetjes Monique en de rest van de Fam. Loo

  • 11 Mei 2014 - 14:54

    Marie-José :

    Hallo Kim,
    Eindelijk even de rust genomen om je verhalen te lezen en foto's te zien! Wat een fantastische ervaring! (behalve die muggen dan!). Geniet ervan! En vooral veel plezier op je stage!
    Groetjes, Marie-José

  • 12 Mei 2014 - 22:12

    Mammie Marie-José:

    Hoiiii Kim.

    Nog ff voor het slapen gaan;
    Wat heerlijk dat het jou zo goed bevalt!! Echt super.
    Wanneer we skypen, zie ik je stralen. Je geniet, samen met de andere meiden.
    Ook om je verhalen te lezen, vind ik heerlijk.
    Maar af en toe weet ik niet meer of ik het nu van je heb gehoord via skype of dat ik 't gelezen heb in je collum. En ik moet bekennen, dat ik ook af en toe de collum van Nicole lees..........sorry Nicole. ;)
    En dan heb ik een heel gevuld totaalbeeld van hetgeen jullie meemaken.
    Ik vind het geweldig en we zijn super trots op je.

    Geniet morgen van je eerste les, welke jezelf mag gaan geven.
    Tijdens je vorige stage in Eijsden en Cadier en Keer misschien heel gewoon, maar hier les geven - zonder het luxe lesmateriaal van ons Westerse wereldje - zal toch enigszins anders zijn. Succes en vooral ... geniet ervan.

    Slaap lekker en xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Kim

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 7125

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 08 Juli 2014

Suriname!

Landen bezocht: